21 January 2015



TEKS UCAPAN
YAB TAN SRI DATO’ HJ MUHYIDDIN HJ MOHD YASSIN
TIMBALAN PERDANA MENTERI
MERANGKAP MENTERI PENDIDIKAN MALAYSIA
DI MAJLIS PERUTUSAN TAHUN BAHARU 2015
KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA
Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamu’alaikum warahmatullahi wa barakatuh, salam
sejahtera dan salam 1Malaysia.
Yang Berhormat Dato’ Seri Idris bin Jusoh
Menteri Pendidikan II
Yang Berhormat Datuk Mary Yap Kain Ching
Timbalan Menteri Pendidikan I
Yang Berhormat Tuan P. Kamalanathan a/l P. Panchanathan
Timbalan Menteri Pendidikan II
YBhg. Tan Sri Dr. Madinah binti Mohamad
Ketua Setiausaha
Kementerian Pendidikan Malaysia
YBhg. Dato’ Seri Ir. Dr. Zaini bin Ujang
Ketua Setiausaha II
Kementerian Pendidikan Malaysia2
YBhg. Ketua - Ketua Pengarah
YBhg. Pengerusi-Pengerusi Lembaga Pengarah Universiti
YBhg. Naib Canselor Universiti-Universiti
YBhg. Tan Sri-Tan Sri/ Dato’ Seri-Dato’Seri/ Datuk-Datuk/
Dato’-Dato’/ Datin-Datin tuan-tuan/ puan-puan dan hadirin yang
dihormati sekalian.
1. Alhamdulillah, marilah kita bersama-sama merafakkan
setinggi-tinggi kesyukuran ke hadrat Allah SWT kerana dengan
limpah izin dan kurnia-Nya jua kita dapat bersama-sama
menghadiri Majlis Perutusan Tahun Baharu 2015 Kementerian
Pendidikan Malaysia pada pagi ini. Masih belum terlambat
untuk saya mengucapkan Selamat Tahun Baharu kepada
seluruh warga Kementerian Pendidikan, termasuk para
pegawai kementerian, guru, pensyarah, mahasiswa, murid dan
tidak lupa juga kepada para ibu-bapa di seluruh negara. Saya
ingin mengambil kesempatan di awal ucapan saya ini untuk
mengucapkan ribuan terima kasih kepada anda semua yang
telah berusaha dengan gigih dalam melaksanakan segala
tugas yang diamanahkan sepanjang tahun lalu. Dengan
ketibaan tahun baharu ini, maka bermulalah lembaran baharu
dalam kehidupan kita, termasuk tugas-tugas yang perlu kita
laksanakan dan sasaran-sasaran yang mesti kita capai.3
Saudara dan saudari yang saya hormati sekalian,
2. Pada penghujung tahun 2014, beberapa buah negeri di
negara kita telah dilanda bencana banjir yang agak luar biasa.
Bencana ini bukan sahaja telah memusnahkan harta benda,
malah menyebabkan kehilangan nyawa selain menjejaskan
sesi persekolahan. Saya berasa amat sedih dan dukacita
dengan kehilangan 25 nyawa yang menjadi korban banjir,
termasuk dua orang guru kita iaitu Allahyarham Mat Zaik Mohd
Yusof dari Sekolah Kebangsaan RKT Seberang Tayor dan
Allahyarhamah Norhayati Sulong dari Sekolah Menengah
Kebangsaan Geliga, kedua-duanya di Kemaman, Terengganu.
Bagi pihak Kementerian Pendidikan, saya merakamkan ucapan
takziah kepada keluarga mangsa dan berdoa semoga mereka
tabah menghadapi ujian ini. Marilah kita bersama-sama
menghadiahkan Al-Fatihah kepada semua mangsa dan
mudah-mudahan roh mereka ditempatkan bersama-sama
hamba-hambaNya yang soleh. Al-Fatihah.
3. Saya juga berharap agar guru-guru, pensyarah dan
pegawai yang terjejas akibat banjir supaya tabah menghadapi
ujian IIahi ini. Usah patah semangat untuk kembali bertugas
seperti biasa dan terus menabur bakti kepada anak bangsa.
Saya berasa bangga dengan sikap yang ditunjukkan oleh guruguru
dan murid-murid di negeri-negeri yang dilanda banjir. 4
Walaupun dalam keadaan serba kekurangan, tanpa pakaian
seragam yang lengkap, perabot yang masih belum sempuna,
sekolah yang masih belum bersih sepenuhnya, mereka tetap
hadir ke sekolah seperti biasa. Ketika saya sedang berucap di
hadapan saudara dan saudari sekarang ini, sebanyak 31 buah
sekolah masih belum dibuka kerana terjejas teruk akibat banjir.
Saya telah mengambil keputusan supaya kelonggaran
diberikan kepada sekolah-sekolah ini untuk dibuka lebih lewat
daripada biasa supaya tumpuan dapat diberikan kepada kerjakerja
pembersihan sekolah. Apabila sudah siap, sekolah dapat
dibuka semula dan murid-murid boleh mengikuti pembelajaran
dengan selesa dan selamat.
4. Saya juga amat bersimpati dengan nasib ibu bapa yang
terpaksa melalui keadaan yang sukar untuk memulakan
kehidupan baharu selepas bencana banjir, dengan harta benda
yang musnah, rumah yang rosak atau kehilangan tempat
tinggal, dan pada masa yang perlu membuat persediaan untuk
anak-anak memasuki sekolah. Kerana itu saya telah membuat
keputusan supaya Bantuan Awal Persekolahan diberikan lebih
awal daripada biasa supaya ibu bapa dapat menggunakan
bantuan kewangan yang diberikan oleh kerajaan untuk
membeli pakaian dan peralatan sekolah anak-anak. Mudahmudahan
bantuan yang dihulurkan oleh kerajaan sedikit 5
sebanyak dapat mengurangkan bebanan dan kesusahan yang
ditanggung oleh ibu bapa dalam menghadapi musibah ini.
5. Saya sendiri telah melawat beberapa buah sekolah yang
terjejas akibat bencana banjir, iaitu Sekolah Kebangsaan
Tanjung Chenok, dan Sekolah Kebangsaan Lati di Pasir Mas,
Kelantan; Sekolah Kebangsaan Pulau Tawar, Jerantut,
Pahang; dan Sekolah Kebangsaan Lambor Kiri, Bota, Perak.
Saya dapati banyak peralatan sekolah seperti perabot,
perkakasan ICT, peralatan makmal, buku teks dan alat-alat
bantuan mengajar yang musnah. Oleh itu, saya telah pun
mengarahkan Ketua Setiausaha Kementerian, Tan Sri Dr.
Madinah, supaya menyalurkan peruntukan segera kepada
sekolah-sekolah yang terjejas akibat banjir untuk membiayai
kerja-kerja pembersihan dan pembaikan sekolah serta
penggantian peralatan yang musnah.
6. Saya juga ingin mengambil kesempatan ini untuk
mengucapkan jutaan terima kasih kepada semua sukarelawan
yang terlibat dalam kerja-kerja pembersihan sekolah dan
institusi pendidikan yang terjejas akibat banjir. Ini termasuk
para mahasiswa kita dari universiti, politeknik, kolej komuniti
dan Institut Pendidikan Guru serta semua sukarelawan samada
yang turun sebagai individu atau mewakili mana-mana NGO
atau pertubuhan. Tidak lupa juga kepada Yayasan 6
Sukarelawan Siswa (YSS), para pegawai, anggota
keselamatan dan semua pihak yang bekerja bertungkus lumus
untuk menyelaras misi bantuan banjir. Anda semua adalah
wira-wira yang tidak didendangkan. Saya juga ingin
mengucapkan jutaan terima kasih kepada para penderma yang
telah bermurah hati menyumbangkan dana dan peralatan bagi
kerja-kerja pembersihan yang telah dilaksanakan. Sebagai
tanda penghargaan kepada semua sukarelawan dan
dermawan yang budiman, saya telah bersetuju supaya
Kementerian Pendidikan mengeluarkan sijil penghargaan khas
kepada mereka. Saya amat terharu kerana di sebalik musibah
yang berlaku ada juga hikmahnya. Rakyat Malaysia tanpa
mengira kaum dan agama telah menunjukkan rasa prihatin dan
kebersamaan mereka untuk membantu mangsa-mangsa banjir
samada menerusi sumbangan tenaga, masa mahu pun wang
ringgit. Saya ucapkan syabas dan tahniah.
7. Untuk menghadapi kemungkinan bencana banjir pada
masa hadapan, saya menyarankan agar sekolah-sekolah dan
institusi pendidikan yang berada di kawasan-kawasan yang
mudah terdedah kepada bencana ini supaya melakukan
persiapan lebih awal. Semua peralatan yang berharga perlu
disimpan di tempat yang lebih selamat supaya kita dapat
mengurangkan jumlah kerugian akibat banjir. Dalam musibah
banjir baru-baru ini, kos kerosakan di sekolah-sekolah dan 7
institusi pengajian tinggi di bawah KPM dianggarkan
berjumlah hampir RM500 juta. Ini adalah satu jumlah yang
amat besar. Selain itu, pendidikan kesedaran mengenai
bencana alam juga perlu diberikan kepada murid dan ibu bapa
supaya mereka lebih bersedia dari segi mental dan fizikal
dalam menghadapi sesuatu musibah serta dapat menjaga
keselamatan diri dan keluarga dengan baik.
Saudara dan saudari yang saya hormati sekalian,
MEMPERKUKUHKAN TRANSFORMASI PENDIDIKAN
8. Sepanjang tahun lalu, Kementerian Pendidikan telah
melaksanakan inisiatif-inisiatif utama yang digariskan di bawah
Gelombang Pertama Pelan Pembangunan Pendidikan
Malaysia 2013-2025. Alhamdulillah, Program Transformasi
Daerah, LINUS, Kemahiran Berfikir Aras Tinggi, Penguasaan
Bahasa Inggeris, Pengukuhan Kurikulum Pendidikan Islam dan
Pendidikan Moral serta Piagam Guru dan Pemimpin Sekolah
telah mencapai KPI yang ditetapkan.
9. Selain itu, proses penyediaan Pelan Pembangunan
Pendidikan Malaysia (Pendidikan Tinggi) 2015-2025 juga telah
berjalan dengan lancar. Saya berharap agar tumpuan dapat
diberikan sepenuhnya kepada kerja-kerja menyiapkan PPPM 8
(Pendidikan Tinggi) yang akan menjamin kesinambungan
antara inisiatif-inisiatif yang dilaksanakan di sektor pelajaran
dengan inisiatif di sektor pengajian tinggi.
Sektor Sekolah
10. Transformasi pendidikan yang telah dimulakan pada
tahun 2013 melalui pelancaran PPPM 2013-2025 akan terus
diperkukuhkan pada tahun ini. Bagi sektor pelajaran, Kad Skor
Menteri 2015 merangkumi 20 inisiatif utama yang memberikan
tumpuan kepada Keberhasilan Murid berpandukan 6 Aspirasi
Murid dan 5 Aspirasi Sistem yang telah ditetapkan di bawah
PPPM. Untuk membuktikan komitmen dan keseriusan kita
dalam melaksanakan apa yang telah dijanjikan, laporan
prestasi akan terus dipantau melalui Kad Skor Menteri, laporan
tahunan dan kajian pertengahan tahun. Saya yakin dengan
perancangan dan pemantauan yang rapi semua inisiatif penting
dalam Gelombang Pertama PPPM 2013-2025 dapat dicapai
pada penghujung tahun ini. Ini termasuk memperkasakan guru
dan pemimpin sekolah, menerapkan kemahiran berfikiraras
tinggi dan meningkatkan kemahiran berbahasa. Di samping itu,
usaha untuk memperkukuhkan aspek nilai, adab, perpaduan
nasional dan semangat patriotismeakan terus diberikan
tumpuan utama selaras dengan matlamat Falsafah Pendidikan
Kebangsaan. 9
11. Untuk memastikan kejayaan gelombang pertama PPPM
dan sebagai persediaan melaksanakan gelombang kedua
mulai tahun 2016, saya menyeru agar peranan dan pelibatan
ibu bapa, komuniti dan pihak swasta diperluaskan, khususnya
di sekolah-sekolah luar bandar dan pedalaman. Saya pasti
dengan usaha meningkatkan kualiti guru dan pemimpin yang
sedang giat dijalankan, serta sokongan kuat daripada ibu bapa
dalam membantu pembelajaran anak-anak di rumah, kita
mampu mendidik murid dengan ilmu pengetahuan, kemahiran
dan nilai-nilai murni sebelum mereka melanjutkan pengajian ke
peringkat yang lebih tinggi.
Pendidikan Teknik dan Vokasional
12. Untuk memenuhi permintaan tenaga mahir yang semakin
meningkat dalam pasaran pekerjaan di negara kita,
transformasi pendidikan teknik dan vokasional akan diteruskan.
Perancangan strategik seperti meningkatkan penawaran
tempat menerusi kerjasama dengan sektor swasta akan giat
dilaksanakan agar enrolmen pelajar dalam bidang teknik dan
vokasional dapat ditingkatkan.
13. Bagi politeknik pula, tumpuan akan diberikan kepada
peningkatan kualiti graduan menerusi pelaksanaan program 10
akreditasi dan pensijilan antarabangsa. Untuk itu, saya
berharap agar lebih banyak politeknik mendapat penarafan
daripada badan antarabangsa seperti Pacific Accreditation and
Certification Commission (APACC). Setakat ini, tiga buah
politeknik iaitu, Politeknik Ungku Omar, Politeknik Sultan
Salahuddin Abdul Aziz Shah dan Politeknik Ibrahim Sultan
telah mendapat anugerah emas APACC yang membuktikan
para lulusan politeknik sudah mencapai standard antarabangsa
dan mempunyai potensi untuk berjaya dalam pasaran
pekerjaan global.
14. Selain politeknik, Kolej Komuniti turut memainkan peranan
penting dalam melahirkan tenaga kerja mahir untuk memenuhi
keperluan industri. Jaringan kerjasama dengan syarikatsyarikat
swasta perlu dipergiatkan untuk membuka peluang
latihan yang lebih luas khususnya dalam bidang-bidang kritikal.
Satu contoh yang baik ialah program Public-Private
Partnership dan Industry on Campus yang dilaksanakan
secara kerjasama pintar bersama industri automotif pada tahun
2014. Pada tahun ini, kolej komuniti bakal melatih 800 tenaga
kerja bagi projek minyak dan gas di PIP Pengerang dan 300
orang untuk projek Sapura Kencana Fabrication Yard di Lumut. 11
Pendidikan Tinggi
15. Dalam menghadapi cabaran globalisasi, peranan Institusi
Pendidikan Tinggi dilihat lebih mencabar. Pelan Pembangunan
Pendidikan Malaysia (Pendidikan Tinggi) 2015-2025 yang akan
dilancarkan pada suku pertama tahun ini merupakan satu
usaha untuk melahirkan Bakat Terpelajar dipacu Nilai (Learned
Values-Driven Talent) agar tranformasi negara menuju
ekonomi dipacu pengetahuan (knowledge-driven economy)
dapat dicapai. Pelan ini juga akan menghasilkan kelompok
bakat yang inovatif dan kreatif disusuli dengan agenda New
Academia dalam RMK-11.
16. Bertitik-tolak daripada aspirasi yang terkandung dalam
PPPM (Pendidikan Tinggi) ini, sektor pendidikan tinggi
disarankan untuk menyusun strategi yang lebih berkesan.
Antara langkah yang perlu diambil ialah:
Pertama, merekabentuk kurikulum holistik menerusi
penilaian semula disiplin ilmu di institusi pendidikan
tinggi dengan melihat kepada pendekatan antara-disiplin
dan pelbagai-disiplin, memikirkan bentuk pekerjaan yang
belum lagi wujud, teknologi yang belum dicipta dan
penyelesaian masalah yang bakal berlaku. Di samping itu, 12
dalam memenuhi tuntutan pembangunan negara, aspek
nilai dan tanggungjawab yang merupakan paksi peradaban
masa depan perlu diberikan penekanan. Kurikulum abad
ke-21 juga perlu dibentuk selari dengan aliran
pembangunan dan kemajuan teknologi supaya relevan
dengan persekitaran semasa serta menekankan
penggunaan “Higher Order Thinking and Creative
Skills”(HOTaCS) yang bersifat futuristik, fleksibel dan
dinamik. Seterusnya, pembudayaan kurikulum holistik dan
berintegrasi harus diterapkan menerusi penyampaian dan
penilaian; pembelajaran perkhidmatan dan inovasi; di
samping penekanan terhadap ciri-ciri keusahawanan dan
kemahiran insaniah.
Kedua, memperkasa penyelidikan dan
pengkomersialan. Dalam agenda memperkasa ekonomi
negara, penyelidikan memainkan peranan penting untuk
menghasilkan inovasi dan produk yang boleh dimanfaatkan
untuk keperluan negara. Sebagai contoh, Public-Private
Research Network (PPRN) yang diperkenalkan oleh
Kerajaan melalui KPM dan Malaysian Technology
Development Corporation (MTDC) merupakan satu inisiatif
baharu ke arah mencapai matlamat ini. Melalui inisiatif ini,
peranan institusi pengajian tinggi (IPT) dari segi
pengkomersilan kepakaran serta hasil R&D dapat 13
membantu industri tempatan, khususnya Perusahaan Kecil
Sederhana (PKS) berkembang dengan lebih pesat dari
segi aplikasi pengetahuan. Peranan IPT dalam
penyelidikan dan penyediaan perkhidmatan kepada
komuniti, di samping mendidik generasi akan datang dapat
digambarkan melalui konsep Quadruple Helix, iaitu satu
jaringan kerjasama antara industri, akademia, kerajaan dan
komuniti. Bagi tahun 2015, di bawah inisiatif PPRN,
Kementerian Pendidikan akan mewujudkan 1,000 solution
providers di mana semua IPT digalakkan untuk memainkan
peranan aktif untuk mencapai sasaran ini; dan
Ketiga, memperkukuhkan kedudukan universiti di
peringkat antarabangsa menerusi dua strategi utama,
iaitu memperkukuhkan jaringan kolaborasi dengan negaranegara
luar dan menaikkan ranking universiti. Sehingga
kini, beberapa memorandum telah ditandatangani dengan
negara-negara strategik seperti Amerika Syarikat, China,
Jepun, Jerman, Korea, Perancis, United Kingdom, dan
UAE, di samping mewujudkan kerjasama pendidikan
pelbagai hala menerusi ASEAN, OIC, ASEM, IORAC dan
MACEE. Kerjasama ini akan memberikan pelbagai
manfaat kepada negara seperti pendedahan penuntut
Malaysia di arena global melalui pertukaran pelajar dan
staf, peningkatan produktiviti negara menerusi kolaborasi 14
penyelidikan dan pengkomersilan serta pemindahan
teknologi. Dari segi ranking universiti pula, pencapaian
universiti awam pada masa ini dalam 19 subjek
menunjukkan 1 bidang subjek berada pada kedudukan
ranking 50 ke atas, iaitu USM dalam bidang Sains Alam
Sekitar, 10 bidang subjek berada pada kedudukan 51-100,
5 bidang subjek berada pada kedudukan 101-150 dan 3
bidang subjek berada pada kedudukan 151-200.
Walaupun kedudukan ini agak memberangsangkan, masih
terdapat ruang untuk penambahbaikan. IPTA perlu
mengambil, membangun dan mengekalkan pensyarah
tempatan dan antarabangsa yang terbaik. Mereka
merupakan individu yang memacu peningkatan kualiti
pengajaran dan pembelajaran, penyelidikan dan inovasi
serta sumbangan kepada industri dan masyarakat. Perkara
ini dapat dilakukan menerusi insentif kecemerlangan,
pengiktirafan dan penyediaan persekitaran yang sesuai
untuk memajukan dan membangunkan kecemerlangan
bakat.
17. Kementerian sedar dalam usaha untuk meningkatkan
kecemerlangan institusi pendidikan tinggi, pemberian autonomi
adalah satu daripada langkah penting untuk menjadikan
pengurusan IPTA lebih berdaya saing, kreatif dan fleksibel.
Bagaimanapun, dalam hal ini Kementerian amat menekankan 15
prinsip asas yang perlu dipenuhi bagi memastikan IPTA
mampu memanfaatkan status autonomi sepenuhnya. Prinsip
asas ini merupakan sempadan dan skop universiti dalam
melaksanakan autonomi yang diberikan. Pematuhan kepada
prinsip asas ini adalah penting kerana walaupun universiti
diberikan autonomi penuh, kerajaan masih bertanggungjawab
keatas autonomi tersebut.
Saudara dan saudari yang saya hormati sekalian,
CABARAN NEGARA PADA 2015 DAN SETERUSNYA
18. Melangkah ke hadapan, seluruh warga Kementerian
mesti sentiasa menyantuni harapan masyarakat yang melihat
pendidikan sebagai satu wadah penting pembangunan modal
insan untuk memacu Malaysia menjadi sebuah negara maju.
Pada waktu yang sama, kita juga mesti menggembleng seluruh
kudrat untuk menghadapi beberapa cabaran utama yang
memberikan kesan langsung terhadap perancangan
pendidikan di negara kita.
19. Cabaran pertama ialah perkembangan ekonomi
ASEAN. Dalam tempoh lima tahun mendatang, rantau ASEAN
akan muncul sebagai blok ekonomi yang kelima terbesar di
dunia selepas Amerika Syarikat, China, Jepun dan India. 16
Perkembangan ini pastinya akan merangsang perniagaan dan
perdagangan dalam negeri dan antara negara-negara ASEAN.
Dengan pelaksanaan Komuniti ASEAN bermula pada tahun ini,
Malaysia perlu bersedia menghadapi persaingan ekonomi,
keselamatan dan kebudayaan yang lebih terbuka antara
negara anggota. Dalam konteks ini, sektor pengajian tinggi
khususnya perlu merangka satu perancangan strategik untuk
menangani cabaran mobiliti tenaga kerja mahir dalam pasaran
pekerjaan serantau yang lebih terbuka.
20. Cabaran kedua ialah peningkatan dalam hubungan
antarabangsa. Kita perlu sentiasa peka terhadap perubahan
dan kemajuan di peringkat antarabangsa serta ketidakpastian
pada masa akan datang. Menyedari keperluan untuk sektor
pendidikan berkembang seiring dengan perkembangan
pendidikan dunia, Kementerian Pendidikan telah mengambil
langkah proaktif dalam memperkasakan jalinan kerjasama di
peringkat antarabangsa dengan pelbagai negara peneraju
seperti Amerika Syarikat, China dan Australia. Kementerian
komited untuk melaksanakan jaringan kerjasama antarabangsa
menerusi pelbagai inisiatif baharu seperti penyelidikan, latihan
pra dan dalam perkhidmatan untuk tenaga pengajar, program
penandaarasan dan mobiliti pelajar. 17
21. Kejayaan kita dalam bidang pendidikan turut diiktiraf oleh
pihak luar apabila kita sering kali menjadi sumber rujukan
badan-badan antarabangsa seperti UNESCO, UNICEF dan
Bank Dunia terutamanya dalam usaha mentransformasi sistem
pendidikan di beberapa buah negara seperti Iraq, Yemen,
Oman, Bhutan dan Nepal. Penyertaan Malaysia dalam 7th
Islamic Conference of Ministers of Higher Education and
Scientific Research di Rabat, Maghribi pada 18-19 Disember
2014 baru-baru ini contohnya, menyaksikan Malaysia akan
menerajui negara-negara Islam ke arah kecemerlangan
pendidikan bagi manfaat agama dan ummah seluruhnya.
Malaysia akan memainkan peranan penting dalam menerajui
pembangunan pengkomersilan khusus, pembelajaran
sepanjang hayat, pendidikan keusahawanan dan juga
penyelidikan dan inovasi sebagai usaha kolaboratif dalam
kalangan negara anggota OIC. Atas kepercayaan yang
diberikan, Malaysia akan menerajui penubuhan OIC
Collaborative Efforts in Commercialization and
Entrepreneurship Education (OIC-CECE) yang akan menjadi
pusat rujukan bagi negara-negara anggota OIC.
22. Cabaran yang ketiga ialah mengupaya peranan
Kementerian dalam pelaksanaan RMK-11. Satu daripada
peranan penting yang dipertanggungjawabkan kepada
Kementerian Pendidikan dalam RMK-11 nanti ialah 18
memastikan negara “Memanfaatkan Bakat” iaitu menghasilkan
Modal Insan Minda Kelas Pertama yang mampu menggunakan
pengetahuan secara proaktif, kreatif dan inovatif. Modal insan
yang dilahirkan oleh sistem pendidikan kita perlu berupaya
menangani persekitaran global yang sentiasa berubah,
meningkatkan kualiti hidup serta menyumbang kepada
kesejahteraan dan kekayaan negara.
23. Untuk memenuhi tuntutan ini, Kementerian mesti
merangkumkan semua aspek penjelmaan modal insan yang
mampu memacu Malaysia untuk menjadi negara maju
berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020. Ini termasuklah
aspek kualiti pelajar, tenaga pengajar, kepimpinan institusi,
pengurusan kewangan, program pengajian dan pembangunan
institusi. Dalam RMK-11, program-program yang dilaksanakan
mestilah berimpak tinggi (high impact), berpelaksanaan cepat
(rapid execution) dan bertransformasi.
24. Cabaran yang keempat ialah kepesatan teknologi.
Kejayaan dalam bidang sains dan teknologi telah
menyebabkan dunia menjadi semakin kecil dan kompetitif.
Pada masa yang sama, kemajuan teknologi juga telah
menghasilkan “game-changer” iaitu perubahan pada corak,
cara dan gaya hidup manusia. Penggunaan internet secara
berleluasa telah mewujudkan komuniti internet yang secara 19
agresif berusaha untuk mendapatkan maklumat dan juga
menyebarkan maklumat melalui pelbagai jaringan siber. Atas
nama “kebebasan”, komuniti internet ini telah menyebarkan
pelbagai maklumat melalui jaringan-jaringan siber. Maklumat ini
sama ada benar atau pun tidak mudah menjadi “viral” umpama
sel kanser dan virus yang merebak menembusi segala bentuk
benteng dan halangan. Jelasnya, pembangunan dalam bidang
teknologi ini walaupun mempunyai banyak kelebihan tetapi
banyak juga cabaran yang perlu dihadapi khususnya dalam
mendidik insan supaya menjadi pengguna teknologi yang
bertanggungjawab.
Saudara dan saudari yang saya hormati sekalian,
PENDIDIKAN BERTUNJANGKAN NILAI, KELESTARIAN
ALAM SEKITAR DAN PERPADUAN
25. Keempat-empat cabaran yang saya sebutkan tadi jelas
menuntut agar generasi masa hadapan dididik dengan ilmu
pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai murni. Kita perlu
kembali kepada tujuan asas pendidikan iaitu bukan sahaja
untuk melahirkan insan yang berpengetahuan (knowledge
person) tetapi insan yang berguna (useful person) dan warga
negara yang baik (good citizen) yang boleh menyumbang
sesuatu yang bermanfaat kepada masyarakat dan negara. 20
Dalam usaha membangunkan Malaysia sebagai sebuah
negara maju mengikut acuan sendiri, elemen nilai moral dan
etika yang utuh serta sifat penyayang, adil dan saksama dalam
kalangan warga Malaysia yang berbilang kaum dan agama
perlu sentiasa dijadikan elemen teras dalam sistem pendidikan
kita.
26. Saya percaya bahawa pertumbuhan ekonomi sahaja tidak
memadai untuk menjadikan Malaysia sebuah negara maju
tanpa menyemai nilai-nilai kemanusiaan, kesaksamaan dan
keadilan sosial dalam masyarakat. Dalam konteks ini, jurang
pendapatan yang masih wujud di negara kita perlu ditangani
dengan berkesan untuk memastikan Malaysia terus kekal stabil
dan harmoni. Justeru, saya berharap agar institusi pendidikan
di negara kita dapat memainkan peranan yang penting dalam
memastikan pertumbuhan ekonomi negara disertai dengan
pembahagian kekayaan yang adil dan saksama. Sehubungan
itu, sukacita saya mengumumkan penubuhan Malaysian
Inclusivity, Development and Advancement Institute (MINDA) di
Universiti Kebangsaan Malaysia yang akan menjalankan
kajian-kajian khusus untuk menangani isu ketidaksaksamaan
sosial dan ekonomi dalam masyarakat dengan memberikan
penekanan kepada pembangunan dan kemajuan ekonomi
yang bersifat inklusif serta mengecilkan jurang pendapatan
rakyat. 21
27. Selain itu, dalam keghairahan kita mengejar kemajuan
ekonomi, jangan kita abaikan tanggungjawab memelihara alam
sekitar. Ini termasuk penerokaan hutan yang berleluasa
sehingga menyebabkan berlakunya pencemaran air, kejadian
tanah runtuh dan juga banjir besar seperti yang dialami di
negara kita baru-baru ini. Sebaliknya, kita mestilah sentiasa
mementingan keseimbangan antara pembangunan ekonomi
dan kelestarian alam sekitar yang menjadi penentu
kesejahteraan hidup generasi masa hadapan.
28. Dalam konteks ini, saya ingin memetik satu pemerhatian
penting yang dibuat oleh Jeffrey D Sachs, seorang pakar
ekonomi yang tersohor di dalam bukunya “Common Wealth:
Economics for a Crowded Planet” yang saya fikir wajar
direnung oleh kita semua. Beliau menyebut:
“The world’s ability to combine long-term economic growth
with environmental health is heavily debated. Yet one thing
is certain: the current trajectory of human activity is not
sustainable. If we simply do what we are doing on the
planet with unchanged technology, the environmental
underpinnings of global well-being will collapse. The limits
of the environment itself will defeat our global aspirations
for prosperity”22
29. Untuk mengelakkan masa depan kemajuan ekonomi dan
kesejahteraan hidup masyarakat kita terjejas akibat sumber
alam yang tidak diurus dengan baik, saya mencadangkan
supaya universiti-universiti di negara kita memberikan fokus
kepada kajian mengenai pemeliharaan alam sekitar dan
pembangunan lestari. Universiti yang mempunyai kepakaran
dalam bidang ini digalakkan membuat kajian berimpak tinggi
yang berfokus kepada pengurusan sumber alam, penghasilan
teknologi hijau, penciptaan tenaga boleh dibaharui (renewable
energy), seni bina mesra alam, hidrologi dan bidang-bidang lain
yang berkaitan. Sudah sampai masanya kita menjajarkan
semula pendekatan pembangunan negara dengan melihat
pemeliharaan alam sekitar sebagai satu faktor penting dalam
menjamin kelestarian kemajuan ekonomi dan kesejahteraan
hidup rakyat di masa hadapan.
30. Satu lagi bidang utama yang perlu diteroka oleh ahli-ahli
akademik di negara ini ialah pengurusan bencana. Bidang ini
menjadi semakin penting di Malaysia. Kejadian tanah runtuh,
jerebu dan banjir yang kerap berlaku di negara kita mutakhir ini
memerlukan satu pendekatan yang komprehensif dan
berkesan dalam pengurusan bencana. Ini termasuk aspek
pengurusan alam sekitar, persiapan menghadapi bencana,
program kesedaran masyarakat, penyelarasan bantuan, 23
komunikasi dan pembinaan semula kawasan yang terjejas
akibat bencana. Jika kita dapat mengurus bencana dengan
baik, saya percaya kita akan dapat menyelamatkan banyak
nyawa selain mengelakkan kerugian berbillion ringgit akibat
kerosakan infrastruktur dan kemusnahan harta benda.
31. Justeru, sukacita saya mengumumkan penubuhan sebuah
Pusat Kecemerlangan Penyelidikan Negara yang
memfokuskan kepada aspek pengurusan bencana dan juga
pemberian dana penyelidikan khas dalam bidang pengurusan
bencana dan mitigasi banjir berjumlah RM20 juta yang boleh
dipohon oleh IPT melalui Skim Geran Penyelidikan Jangka
Panjang (LRGS) dan Skim Geran Penyelidikan Fundamental
(FRGS). Adalah diharapkan hasil kajian yang bakal
dilaksanakan dapat menyumbang kepada pemantapan
pengurusan bencana di negara ini.
Saudara dan saudari yang saya hormati sekalian,
32. Jelas sekali bahawa modal insan atau bakat yang perlu
dibangunkan melalui sistem pendidikan negara bukan sahaja
mampu memenuhi tuntutan pembangunan ekonomi, tetapi juga
perlu disertai dengan penghayatan nilai dan adab yang tinggi.
Matlamat ini adalah selaras dengan tujuan Pendidikan Untuk 24
Pembangunan Lestari ataupun Education for Sustainable
Development (ESD) yang menekankan keberhasilan modal
insan yang holistik, peka terhadap alam sekitar dan
bertangunggjawab.
33. Selain itu, sebagai sebuah negara berbilang kaum dan
agama, aspek perpaduan nasional perlu terus menjadi
pancang dasar dan program pendidikan di negara ini. Kita tidak
boleh sama-sekali mengenepikan aspek perpaduan nasional
sebagai teras keamanan, kestabilan dan kemajuan negara.
Untuk itu, Kementerian Pendidikan akan memberikan
penekanan khusus kepada pengukuhan perpaduan nasional
dan pembinaan semangat patriotisme di setiap peringkat
pendidikan menerusi pelaksanaan program pendidikan
kenegaraan yang lebih berstruktur.
34. Justeru, dalam melahirkan insan yang sempurna atau
insān kāmil, kita perlu kembali menghayati asas-asas yang
terkandung dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan, iaitu satu
usaha yang berterusan ke arah memperkembangkan potensi
individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan
insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani,
emosi dan jasmani berdasarkan kepada kepercayaan dan
kepatuhan kepada Tuhan. 25
PESANAN KEPADA GURU, PENSYARAH, PELAJAR,
PEGAWAI KEMENTERIAN, IBU-BAPA DAN KOMUNITI
35. Kepada guru-guru dan pensyarah, hayatilah Falsafah
Pendidikan Kebangsaan kita. Sentiasalah ingatkan diri kita
bahawa tugas sebagai pendidik adalah satu tugas yang amat
mulia. Menjadi pendidik bukanlah semata-mata suatu
profesion, tetapi suatu perjuangan untuk mendidik anak bangsa
kita menjadi insan yang seimbang. Saya percaya jika saudara
dan saudari semua mengabdikan seluruh jiwa dan raga kepada
tugas yang paling mulia ini, maka kita akan berjaya mencapai
matlamat pendidikan yang paling asas, iaitu mendidik insan
dengan adab dan pekerti yang mulia. Sepertimana sabda
Rasulullah s.a.w dalam sebuah hadis:
Addabanī rabbī fa ahsana ta’dībī
Yang bermaksud:
“Sesungguhnya Tuhanku telah mendidik adabku dan Dia
memperelokkan pengajaran-Nya terhadapku”.26
36. Kepada para pelajar, berikanlah tumpuan yang
sepenuhnya kepada pelajaran. Manfaatkanlah segala peluang
yang ada untuk menimba ilmu dan mengasah bakat dengan
sebaik mungkin supaya anda menjadi insan yang berjaya.
Dalam menghadapi persaingan global yang semakin sengit hari
ini, banyak ilmu dan kemahiran baharu yang perlu dikuasai
sebelum anda melangkah ke alam pekerjaan. Jadi,
berusahalah menjadi yang terbaik kerana dalam dunia yang
kompetitif hari ini hanya yang terbaik akan berjaya. Only the
best among you will survive and thrive.
37. Kepada ibu bapa, saya amat mengharapkan sokongan
dan pelibatan anda semua dalam menjayakan dasar dan
program pendidikan di negara ini. Saya tahu ibu bapa hari ini
mempunyai harapan yang amat tinggi kepada Kementerian
Pendidikan. Mereka berharap agar Kementerian kita ini dapat
menyediakan pendidikan yang terbaik untuk anak-anak
mereka. Kita sedang melakukan yang terbaik menerusi Pelan
Pembangunan Pendidikan Malaysia yang meliputi inisiatifinisiatif
baharu daripada peringkat pra-sekolah hinggalah ke
pendidikan tinggi untuk meningkatkan kualiti pendidikan di
negara kita. Namun, saya percaya kita memerlukan satu usaha
kolektif antara kerajaan, ibu bapa dan komuniti untuk
menjayakan hasrat pendidikan Negara. Untuk itu, tiada apa
yang saya harapkan daripada para ibu bapa dan masyarakat, 27
melainkan sokongan dan dokongan anda semua terhadap
segala inisiatif KPM untuk melonjakkan kualiti pendidikan.
38. Kepada pegawai-pegawai di Kementerian Pendidikan,
anda adalah pembuat dasar dan sebahagiannya merupakan
pelaksana dasar. Bagi saya, dasar yang baik adalah dasar
yang boleh dilaksanakan dengan baik. Sehubungan itu, suka
saya ingin berpesan kepada pegawai-pegawai saya di
Kementerian, apabila kita menggubal sesuatu dasar kajilah
secara terperinci bagaimana dasar ini hendak dilaksanakan di
bawah. Tanya diri kita adakah dasar yang kita gubal itu boleh
dilaksanakan dengan baik atau tidak? Adakah para pelaksana
dasar mempunyai keupayaan yang diperlukan untuk
melaksanakannya? Lebih penting lagi, adakah dasar itu boleh
diterima dengan baik oleh semua pemegang taruh
(stakeholders)? Kata kunci kepada persoalan ini adalah
engagement atau pelibatan semua pemegang taruh dalam
proses pembuatan sesuatu dasar. Dapatkan pandangan
semua pihak secara menyeluruh, kemudian kajilah dengan teliti
semua pandangan itu sebelum sesuatu dasar dimuktamadkan.
39. Saya percaya bahawa proses engagement ini telah pun
dilaksanakan di Kementerian kita. Sebagai contoh,
penggubalan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia
melibatkan engagement dengan ribuan individu sehinggakan 28
kita dapat menghasilkan satu perancangan yang komprehensif
untuk melonjakkan kualiti pendidikan negara. Teruskanlah
proses engagement supaya kita dapat mencapai keberhasilan
yang terbaik daripada setiap dasar atau inisiatif yang
diperkenalkan oleh Kementerian.
PENUTUP
40. Saya yakin transformasi pendidikan yang telah kita garap
akan berjaya sekiranya kita berusaha tanpa mengenal erti
putus asa, bekerjasama sebagai sebuah pasukan dan
berkhidmat dengan komitmen yang tinggi lagi berintegeriti. Kita
perlu berusaha dan berubah daripada amalan biasa untuk
melaksanakan transformasi pendidikan. Dalam konteks ini,
marilah kita menghayati firman Allah s.w.t di dalam Al-Quran
surah Al-Ra’du, ayat 11:
إِّنَ ٱلّلَهَ لَا يُغَّيِرُ مَا بِقَوۡمٍ حَّتَىٰ
ۗ يُغَّيِرُواْ مَا بِأَنفُسِہِمۡ29
Yang bermaksud:
“Sessunguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu
kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa-apa yang
ada pada diri mereka sendiri’.
41. Sehubungan ini, saya, YB Menteri Pendidikan II
danTimbalan-Timbalan Menteri sebagai anggota pentadbiran
menaruh harapan yang tinggi kepada pihak pengurusan
Kementerian Pendidikan yang diterajui oleh Tan Sri Dr.
Madinah Mohamad selaku Ketua Setiausaha, Dato’ Seri Ir Dr.
Zaini Ujang selaku Ketua Setiausaha II, Ketua-Ketua Pengarah
dan seluruh warga Kementerian untuk memikul tanggungjawab
merealisasikan aspirasi dan sasaran Kementerian yang telah
dijanjikan kepada rakyat. Marilah kita bersama-sama berdoa
kepada Allah s.w.t. agar dipermudahkan segala urusan kita.
InsyaAllah.
Ruyung dilelas sagu bersisa
Letih dan lelah tidak diendah
Berpayung menggalas amanat nusa
Kerja yang rumit menjadi mudah30
42. Akhir kata, saya sekali lagi mengucapkan setinggi-tinggi
penghargaan dan terima kasih kepada semua warga
Kementerian Pendidikan atas komitmen anda dalam
melaksanakan segala tugas yang diamanahkan.
Wabillahi al-taufiq walhidayah wa
Share:

0 comment(s):

Post a Comment